joi, 14 martie 2013

Copilul lui Noe


Revin cu Eric-Emmanuel Schmitt pentru că efectiv nu pot trece peste acest autor până nu devorez tot ce a scris şi s-a publicat la noi. Am citit-o pe trei sferturi într-o seară pentru că n-am putut să mă desprind de ea decât atunci când am adormit iremedial între paginile ei. Sfertul rămas a trebuit să aştepte cam o săptămână pentru că n-a mai fost timp. Este o carte minunată, iar cuvântul care o caracterizează este fragilitate. 

Copilul lui Noe îl are ca personaj principal pe Joseph, băiatul de 7 ani al unei familii de evrei. Pentru a-l proteja în miezul celui de-al doilea război mondial, părinţii îl lasă în grija unei familii nobile din Bruxelles unde învaţă foarte bine franceza şi trăieşte o scurtă perioadă de linişte. Deşi nu înţelege prea bine de ce a fi evreu este o chestiune de supravieţuire, Joseph îşi înfruntă condiţia cu mare curaj. Imediat după o razie a nemţilor, familia de nobili îi aranjează lui Joseph întâlnirea cu părintele Pons şi deci un nou cămin. Părintele îl duce pe Joseph într-un sat unde are în grijă mai mulţi copii. Ajuns acolo, rămâne câteva zile în grija farmacistei din sat care-i rezolvă lui Joseph actele false pentru a putea fi mai bine ascuns şi protejat. Întregul sat complotează într-un fel împotriva regimului şi participă după puteri la protejarea acestor copii fie ei evrei sau nu. Pe parcursul anilor petrecuţi în ofelinatul părintelui Pons, Joseph are parte de o educaţie corectă căci părintele nu-l împinge spre ritul catolic al cărui reprezentant este, ci îi oferă posibilitatea de a alege şi mai ales de a înţelege ce presupune religia iudaică. Încercările lui de a salva frânturi din cultul iudaic, de a oferi un viitor evreilor într-o lume în care aceştia sunt pe cale de dispariţie sunt remarcabile. 

M-am obişnuit deja cu stilul acestui autor. În ce mă priveşte, scriitura lui face parte din cărţile care trebuie musai să fie citite într-o viaţă de om. Îmi place că atacă subiecte care merită amintite şi mai ales care nu trebuie niciodată uitate. Enjoy!

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu