luni, 8 aprilie 2013

Evanghelia după Pilat



De Paşte, i-am rămas fidelă lui Eric-Emmanuel Schmitt şi am continuat să citesc Evanghelia după Pilat. Este o carte deosebită, care necesită multă deschidere şi şi mai multă cunoaştere. Sigur că se referă la Isus şi sigur că este o serie de scrisori ale celebrului Pilat din Pont către fratele său, în care acesta îşi pune pe hârtie propria evanghelie, propria lui căutare de Dumnezeu, de regăsire. Toată lumea ştie despre patimile lui Isus, toată lumea cunoaşte istoria răstignirii, morţii şi învierii lui Isus, nu văd rostul unei repovestiri din partea mea, doar curajul cu care o pune în lumină Schmitt e cel ce şochează. Este o istorie pe care o ştim cu toţii, dar parcă o aflăm pentru prima oară, ne-o amintim şi o redescoperim în acelaşi timp. 

Nu m-am declarat niciodată o credincioasă înflăcărată, dar am fost mereu un om cu frica lui Dumnezeu. Prin urmare, m-a împlinit această carte, mi-a oferit câteva momente de linişte pură. M-am trezit citind-o în maşină, într-o sală de aşteptare şi chiar în timp ce-mi mestecam prânzul. M-am aplecat asupra ei şi am rumegat-o cu fruntea împotmolită în încruntare. Nu pot decât să vă îndemn la lectură. Şi la meditaţie.

La sfârşitul romanului avem parte de o delicatesă din partea autorului, câteva pagini în care ne poveşteşte cum i s-a furat romanul şi cum l-a rescris din memorie, de mână, pe un top de hârtie proaspăt cumpărat, trăind şi retrăind patimile unei cărţi ce-i mocnea în suflet de ani buni. 

Vă las cu un citat care mi-a plăcut în mod deosebit:
Singura atitudine intelectuală cinstită, în ceea ce priveşte existenţa lui Dumnezeu sau a lui Hristos, este să spui "Nu ştiu". Agnosticismul trebuie să rămână baza noastră, a tuturor. 
Când zicem: "Eu cred", nu zicem "Eu ştiu". Ceea ce cred nu e ceea ce ştiu. 
Când zicem: "Eu nu cred", nu zicem "Eu ştiu că nu există". În ordinea adevărului, a nu crede nu aduce nimic în plus. 
Să rămânem umili şi măsuraţi. O credinţă atee sau o credinţă creştină rămân credinţe. Niciodată ştiinţe. Şi fiecare merită respectul pe care ar trebui să-l avem pentru orice convingere. 

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu